Het aankoopproces uitgelegd

Ben je benieuwd hoe het aankoopproces precies verloopt? Op deze pagina leggen we je stap voor stap uit wat er allemaal komt kijken bij de aankoop van een woning. Wil je een aankoopgesprek inplannen? Klik dan hier! 

1. Woonwensen bepalen

Samen bespreken we jouw woonwensen: locatie, budget, woningtype en andere belangrijke voorkeuren. Dit vormt de basis om gericht en efficiënt te zoeken naar jouw ideale woning. Je krijgt direct toegang tot een persoonlijk en gebruiksvriendelijk zoeksysteem wat jouw zoektocht gemakkelijker maakt.

2. Bezichtigingen en advies

Heb jij, of hebben wij, een interessante woning gevonden? Dan plannen we snel een bezichtiging in. We gaan met je mee naar de woning en wijzen je op zowel de sterke punten als de eventuele aandachtspunten. We adviseren je niet alleen op bouwkundig vlak, maar ook op het gebied van duurzaamheid en energiezuinigheid van de woning.

3. Onderzoek

Wij zorgen ervoor dat je precies weet wat je koopt. Daarom voeren we een grondig onderzoek naar de woning uit. Je ontvangt van ons een helder overzicht van alle belangrijke informatie uit bijvoorbeeld vragenlijsten, aktes en juridische documenten. Koop je een appartement? Dan analyseren we ook de Vereniging van Eigenaren. Zo krijg je een goed beeld van hoe de VvE functioneert, wat de financiële situatie is en waar je straks deel van uitmaakt.

4. Waarde en voorstel

Wij bepalen nauwkeurig de marktwaarde van de woning en bespreken samen welke voorwaarden belangrijk zijn voor jou. Vervolgens stemmen we een strategisch bod af en dienen deze voor je in. In overleg met jou zullen we eventuele onderhandelingen uitvoeren.

5. Koopovereenkomst

Een ontzettend leuk en belangrijk moment! Wij controleren of de koopovereenkomst correct is opgesteld en zorgen ervoor dat alle gemaakte afspraken goed en juridisch juist zijn vastgelegd. We nemen alles rustig met je door zodat je zeker weet dat alles klopt en je bij het ondertekenen kunt genieten van dit bijzondere moment.

6. Keuring en taxatie

Wij coördineren een eventuele bouwkundige keuring en de taxatie zodat alles soepel verloopt en je precies weet waar je aan toe bent. We bespreken de uitkomst van het rapport en ondernemen actie bij eventuele bijzonderheden. De taxatie is daarnaast essentieel voor het verkrijgen van een hypotheek.

7. Hypotheek

Na alle administratieve stappen is het tijd om de hypotheekaanvraag in gang te zetten. Wij helpen je graag verder door je in contact te brengen met een deskundige hypotheekadviseur. Zo ben je verzekerd van goed advies en duidelijkheid over jouw financiële mogelijkheden.

8. Verzekeringen

Verzekeringen krijgen vaak wat minder aandacht, maar zijn enorm belangrijk bij de aankoop van een woning. Wij adviseren je graag over welke verzekeringen noodzakelijk en verstandig zijn, zoals een opstal- en inboedelverzekering. Zo weet je zeker dat alles goed geregeld is en kun jij onbezorgd genieten van je nieuwe thuis.

9. Sleuteloverdracht

Ook deze laatste stap regelen wij zorgvuldig. We controleren de notariële documenten en doen samen een inspectie van de woning voor de overdracht. We voeren de inspectie uit om er zeker van te zijn dat alles volgens afspraak is opgeleverd. Daarna sluiten we samen af bij de notaris, waarna we je officieel mogen feliciteren met de aankoop van jouw nieuwe (t)huis!